Wielu wykonawców umów w sprawie zamówienia publicznego spodziewało się, że przepisy tzw. „tarczy antykryzysowej”, która weszła w życie 31 marca 2020 r., będą prowadziły do automatycznych zmian umowy czy wyłączenia odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w sytuacjach, gdy wpływ na wykonanie umowy mają okoliczności związane z epidemią choroby COVID-19.
Ustawodawca jednak nie dopuścił takich rozwiązań i zgodnie z przepisami ustawy, aby w ogóle mogło dojść do zmiany umowy czy odstąpienia od ustalania i dochodzenia kar umownych, należy zamawiającemu udowodnić wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem epidemii choroby COVID-19 na należyte wykonanie umowy.
Art. 15r ustawy określa wprost, jakie czynności należy podjąć i w jakim zakresie, aby zmiana umowy czy odstąpienie od ustalania i dochodzenia kar umownych było w ogóle możliwe. Zgodnie z art. 15r ust. 1 wykonawca musi niezwłocznie po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem epidemii COVID-19 mają lub mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy przekazać zamawiającemu informację, w której wykaże wpływ epidemii na możliwość wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną publikacją!
Interesują Cię najnowsze zmiany w prawie? Chcesz być na bieżąco? Dołącz do grona subskrybentów naszego LEGAL FLASH’A! Wypełnij formularz.