Pracownicze plany kapitałowe są dobrowolne dla zatrudnionych, obowiązkowe jednak dla podmiotów zatrudniających, które mając na uwadze przewidziane w ustawie kary, chcą prawidłowo wdrożyć program w swoich organizacjach.
Proces wdrożenia programu podzielić można na dwa etapy. W pierwszym firmy sprawdzają, kiedy wejdą w życie dotyczące ich przepisy ustawy. W tym czasie przygotują również procedurę konsultacyjną, by w porozumieniu z organizacjami związkowymi lub reprezentacjami zatrudnionych wybrać odpowiednią instytucję finansową. Kolejny etap wdrożenia następuje po wyborze instytucji finansowej i zawarciu umowy o zarządzanie oraz prowadzenie PPK i obejmuje co do zasady współpracę firmy z wybraną instytucją zgodnie z przepisami ustawy.
Pierwszym krokiem ku efektywnemu wdrożeniu PPK jest sprawdzenie terminu, w jakim jest się zobowiązanym do zawarcia umów o zarządzanie programem. Za nieterminowe zawarcie takiej umowy grozi grzywna w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną publikacją.