Sukcesja w biznesie jest rozumiana jako przekazanie zarządu nad firmą przez założyciela jego następcy. W praktyce przedsiębiorstwo często przekazywane jest członkom rodziny, którzy zarządzają nim samodzielnie lub za pomocą profesjonalnej kadry managerskiej – przy założeniu czerpania korzyści z zysków firmy przez żyjących członków rodziny. Nie jest tajemnicą, że przygotowanie strategii sukcesji przedsiębiorstwa powinno być dokonane jak najwcześniej, tak aby firma mogła prosperować po śmierci swojego właściciela, w tym w szczególności w przypadku wystąpienia nagłych wypadków losowych. Proces ten związany jest z szeregiem czynności i elementów, które muszą być wzięte pod uwagę przy sporządzeniu planu sukcesji przedsiębiorstwa. Procedura ta w zależności od przyjętych rozwiązań, może być bardziej lub mniej skomplikowana pod względem prawno-podatkowym. Niemniej przygotowana właściwie, w sposób usystematyzowany i z odpowiednim wyprzedzeniem, pozwoli na niezakłócone funkcjonowanie przedsiębiorstwa, nawet po śmierci dotychczasowego właściciela. W procesie sukcesji najistotniejszymi elementami są przygotowanie odpowiednich fundamentów prawnych oraz wybór najdogodniejszego rozwiązania dla strategii przedsiębiorstwa z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej właściciela. Zbyt późno podjęty proces planowania sukcesji stanowi problem dla wielu rodzinnych przedsiębiorstw, kończący się często ustaniem bytu dobrze funkcjonującej dotychczas firmy.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną publikacją!
Interesują Cię najnowsze zmiany w prawie? Chcesz być na bieżąco? Dołącz do grona subskrybentów naszego LEGAL FLASH’A! Wypełnij formularz.