18 października 2018 r. weszła w życie elektronizacja zamówień publicznych. Do 1 stycznia 2020 dotyczy tylko postępowań, których wartość jest równa lub przekracza kwoty progów unijnych oraz zamówień prowadzonych przez centralnych zamawiających.
Istotną rolę w całym postępowaniu elektronicznym będzie miał wymóg stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W związku, z którym pojawia się kilka poważnych wątpliwości, które jeszcze nie zostało wyjaśnionych.
Urząd Zamówień Publicznych w dniu 17 października 2018 r. wydał opinię m.in. na temat zasad wnoszenia wadium w postaci gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych. UZP stwierdził, że wadium w postępowaniu prowadzonym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej wnoszone w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej, czy w formie poręczenia musi być wniesione w oryginale w formie elektronicznej. Oznacza to, że dokumenty te muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez podmiot wystawiający dokument i w takiej formie
za pomocą miniPortalu przesłane zamawiającemu.
Do tej pory Urząd nie wydał jednak opinii na temat formy wnoszenia pełnomocnictwa do złożenia oferty w postępowaniu czy wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Co bez wątpienia jest niezwykle ważne dla wszystkich wykonawców gdyż pojawiają się poglądy, że ciąg pełnomocnictw musi być wyłącznie elektroniczny, np. prezes zarządu, który zgodnie z wpisem do KRS może samodzielnie reprezentować spółkę, udzielając pełnomocnictwa np. pracownikowi działu zamówień publicznych, musi tego dokonać w formie elektronicznej i opatrzyć go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Co oznacza, że członkowie zarządu czy prokurenci muszą posiadać taki podpis.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną publikacją!
Interesują Cię najnowsze zmiany w prawie? Chcesz być na bieżąco? Dołącz do grona subskrybentów naszego LEGAL FLASH’A! Wypełnij formularz.