W świetle nowych unormowań na przedsiębiorcy spocznie odpowiedzialność zbadania, czy oferowany produkt odpowiada potrzebom konkretnego klienta. Przedsiębiorca zobowiązany będzie przeanalizować oczekiwania i zapotrzebowanie konsumenta oraz to, czy produkt nie jest dla niego zbyt skomplikowany.
Proponuje się istotne zmiany w zakresie modelu kontroli wzorców umów. Prezes UOKiK już w decyzji administracyjnej będzie rozstrzygał o ewentualnym niedozwolonym charakterze wzorca umownego i zakazywał jego stosowania.
Prezes UOKiK za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów będzie mógł nakładać kary na przedsiębiorców (do 10% rocznego obrotu). Kary będzie można uniknąć, jeśli przedsiębiorca sam zobowiąże się do zaniechania praktyk. Prezes UOKiK będzie także mógł określić środki usunięcia skutków naruszenia zakazu stosowania postanowień niedozwolonych.
Innym kontrowersyjnym uprawnieniem jest instytucja „tajemniczego klienta”. Co prawda UOKiK może z niej korzystać wyłącznie za zgodą sądu i nie ma ona służyć prowokacji, ale jedynie badaniu poprawności procedur u przedsiębiorcy, to jednak taki sposób zbierania materiału dowodowego do prowadzonego postępowania nie podoba się przedsiębiorcom.
Projekt ten, od samego początku budził spore kontrowersje, albowiem na przedsiębiorcę nakłada więcej obowiązków niż na potencjalnego konsumenta.