Jedna z czytelniczek Bankier.pl zapytała: Mam pytanie dotyczące możliwości zmniejszenia wypłaty z tytułu wykonywanej umowy zlecenia przez Zleceniodawcę. Córka, która jest studentką, zatrudniła się na umowę - zlecenie. W trakcie jej trwania w grudniu (tydzień świąteczny) firma była zamknięta a pracownicy na urlopach. Córka urlopu nie wypisywała, powiedziano jej że ma nie przychodzić do pracy. Przy wypłacie świadczenia za grudzień potrącono jej za dni nieobecne w pracy. Pragnę zauważyć że w umowie - zlecenie jest podana tylko wysokość stawki miesięcznej, nie ma rozbicia wartościowego na dni czy też godziny, nie ma także mowy o potrącaniu kwot za nieobecność w pracy. Zleceniodawca twierdzi ,że postąpił zgodnie z prawem. Czy ma słuszność?
Magdalena Sudoł zwraca uwagę, że ocena prawidłowości działań zleceniodawcy zależy w pierwszej kolejności od sposobu uksztaltowania stosunku prawnego. Kluczowe będzie dokładne zweryfikowanie postanowień umowy zlecenia, która może regulować stosunek zlecenia w sposób odmienny od zasad ogólnych przewidzianych w Kodeksie cywilnym w granicach swobody wyznaczonej przez przepisy.
Więcej na Bankier.pl oraz w załączonym artykule.