MENU

‹ Aktualności

Seminarium o projekcie ustawy ubezpieczeniowej - dyskusje o przyszłości rynku
12.03.2015

Zdaniem Piotra Czubluna Ministerstwo Finansów uraczyło rynek finansowy "kuriozalnie krótkim czasem" na przedstawienie uwag do projektu. Tymczasem wątpliwości, jakie nadal budzi projekt, nie pozostawiają złudzeń, że jest jeszcze kilka zapisów wymagających doprecyzowania. I jeśli nie stanie się to na etapie uzgodnień międzyresortowych i społecznych - to będzie musiało na etapie pracy komisji sejmowej.

Wśród najistotniejszych zmian prowadzący wymienił m.in. nowe obowiązki w procesie sprzedaży ubezpieczeń, nowe zasady naliczania opłat likwidacyjnych oraz kreowania ogólnych warunków ubezpieczenia.

Piotr Czublun zauważył, że konsekwencją wprowadzenia nowej ustawy może być koniec ubezpieczeń na życie z UFK. Ustawodawca, będąc przekonanym, że produkty inwestycyjne psują rynek, postawił błędną diagnozę, bo prawdziwym problemem nie jest promil tych klientów, którzy poczuli się oszukani, ale nieuczciwi sprzedawcy, którym pozwolono na misselling "To ich powinno się wyeliminować z rynku, a nie produkt" - podkreślił. 

Jako przykład "superprzepisu, który totalnie zabije ubezpieczenia grupy 3 działu I" Piotr Czublun wskazał art. 21.1 ustawy, nakładający na ubezpieczycieli obowiązek przeprowadzania analizy potrzeb klienta. Jak zaznaczył, nigdzie nie podano formy odpowiedniej ankiety i nie wskazano, czy ubezpieczyciel może ułatwić sobie zadanie szablonami. "Dedykowanie oferty jednemu klientowi niesie zbyt ogromne koszty, więc musi w tym być jakiś automatyzm. Ważne jednak, by dokumenty te były personalizowane" - wyjaśnił. Obowiązek analizowania potrzeb klientów skłonił uczestników seminarium do żartów. Dopytywali, czy brak wiedzy o ubezpieczeniach może oznaczać brak potrzeb ubezpieczeniowych i czy takiej osobie wolno sprzedać jakikolwiek produkt. Na poważnie skwitowali natomiast, że ktoś, kto wymyślił ten przepis, nigdy w życiu niczego nie sprzedał.

Więcej na ten temat w dzisiejszym Dzienniku Ubezpieczeniowym. 

Obserwuj nas na LinkedIn
lub zobacz pozostałe aktualności ›
Obserwuj nas na LinkedIn
X
Link do PDF zostanie wysłany na podany adres email po wypełnieniu formularza: